Logo
Til DNT.no forside
En innsjø, med rosa blomster og gress i forgrunnen, med fjell i bakgrunnen. Mye hvite skyer på himmelen.

Mine erfaringer - «Norge på tvers»

SignaTUR «Norge på tvers» er en svært populær tur, og det kommer turfolk fra hele landet for å krysse Norge på tvers langs 63º nord. Her kan du lese om noen av dem sine erfaringer med turen.

Publisert: 11. september 2023
Inspirasjon

Anngunn og Therese går «Norge på tvers» på 8 dager

Det har vært en fantastisk tur, og en skikkelig bragd!
Anngunn og Therese

Sylan Expedition med Morten Rasch Eliassen

Sylan Expedition - en fantastisk turvandring igjennom Trøndelags flotte natur. 120 km i ett med naturen må bare oppleves.
Morten Rasch Eliassen

Vi klarte det! «Norge på tvers» er gjennomført!

En mann og en jente i turklær og vandrestaver står på hver sin side av et Expedition-skilt, begge med ene armen i været

Jo Forthun

Nede i fjæresteinene i Stjørdal startet det som skulle bli sommerens store fjelleventyr for far og datter. Sammen skulle vi gå «Norge på tvers» fra fjord til fjell. Ingri var 11 år i 2011 da vi vi la ut på denne lange og krevende ekspedisjonen så det var ikke fritt for at vi var spente på hvordan dette skulle gå.

Vi hadde «prøvegått» deler av turen uka før, men nå var det alvor. For å få en litt «myk» start valgte vi dele opp den ellers lange første etappen (33 km) ved å ta første overnatting på Hembre gård. På den måten satset vi på å gå oss gradvis i form for å være godt rustet til de lange dagsetappene i fjellet.

Det ble en tur full av gode opplevelser og minner for livet. Å gå dagevis i fjellet gjør at man kommer tett både på hverandre og naturen. Vi fikk fine møter med fugler og dyr, blant annet en stor reinsdyrflokk i Ramskaret og kunne studere blomster, gamle krokete furutrær og andre merkverdigheter som naturen er full av bare man tar seg tid til å se.

Å komme fram til hyttene etter en lang dag i fjellet var ubeskrivelig godt. De selvbetjente hyttene var koselige, men det lar seg ikke nekte for at det føltes himmelsk å komme fram til en betjent hytte å ta seg en etterlengtet dusj og få servert 3-retters middag etterpå.

De siste dagene av turen rykket vi stadig nærmere innpå det mektige Sylmassivet og skjønte at målet snart var i sikte. Det var to slitne, men veldig fornøgde turgåere som endelig var framme på siste post ved riksgrensen. Her kunne Ingri legge fra seg blåskjellet fra fjæresteinene i Stjørdal som hun hadde båret med seg på hele turen. I bytte tok hun en bitteliten "grensestein" med seg hjem fra fjellet.

De gode minnene fra denne turen medførte at vi påska to år etterpå tok turen motsatt vei, på ski. Og nå planlegges det ny fottur… kan Ingri fortelle.

Ingri og Jo Forthun

Dette kan anbefales!

Fem personer sitter på benker rundt et turbord, alt laget av tømmerstokker kuttet i to. Varmt finvær. Skog i bakgrunnen.

Spesielt flott å komme til Schulzhytta, et av knutepunktene i Sylanområdet.
Arne Martin Laukvik

Vi startet turen i sentrum på Stjørdal og gikk via Hell og opp til Kvitfjellhytte. Flott terreng å gå i. Skarvan og Roltdalen Nasjonalpark bød på godvær, så her var det bare å nyte området. Spesielt flott å komme til Schulzhytta, et av knutepunktene i Sylanområdet. Fortsatt flott vær og meget god stemning i gruppa.

Det er flere venner som blir med å går på noen dagsetapper, det gjør det ekstra hyggelig å gå i fjellet. Storerikvollen og Nedalshytta er begge hytter med betjening. Fantastisk fin servering og hyggelig vertsskap. Oppsummert en fantastisk fin trasé med godt merkede løyper.

Arne Martin Laukvik

Logistikken i forbindelse med "Expedition Norge på tvers" er utmerket

Tre personer stilt opp, kledd for å gå på vintertur. En av dem holder i et par ski.

Hytteverten kan jeg ikke få rost nok - så imøtekommende og servicevennlig skal man lete lenge etter.
Willy Steinskog

Vårt valg var fly fra Stavanger lufthavn Sola (2t.) for deretter overnatting på Rica Hotell Stjørdal. Buss videre til Stuggudal hvor vi startet turen tidlig ettermiddag lørdag.

Rutenettet er perfekt for en ukestur, eller om man vil gjennomføre dette over kortere tid slik som vi valgte (avhengig av vær og føreforhold). Likevell opplevde vi rutetrassene som ikke krevene - lite høydemeter opp.

Vi fikk virkelig oppleve fjellmassivet Sylan, for etterhvert å komme ned under tregrensen med nydelig gran og furuskog. Vi valgte fire overnattinger derav tre av disse var betjent. En tre retters middag, og hyggelig betjening er noe fjellfolket setter pris på. Uten turistme ville ikke turisthyttene eksistert - dette hadde virkelig vertskapet forstått. På Storerikvollen turisthytte var vi over 90 til overnatting, men hva gjorde vell det. Dette gikk utmerket. Hytteverten kan jeg ikke få rost nok - så imøtekommende og sevicevennlig skal man lete lenge etter.

Siste overnatting valgte vi på Kvitfjellhytta. Takket være gode skiforhold ned til Hemra Gård rakk vi flyet hjem til Stavanger onsdag kveld etter 13 km til fots.

«Norge på tvers» måtte jo avsluttes med ett bad i sjøen ved Stjørdal. Vi ønsker å anbefale turen med fantastiske turminner og hyggelige/servicvennlige trøndere. Hyggelig å høre at vi var de første som offisielt har gjennomført denne turen.

Willy Steinskog

Dette var ein fantastisk tur

To personer på ski, i snødekket landskap, står foran et skilt

Dette var ein fantastisk tur, med flotte hytter og god mat.
John-Olav Minde

Eg fann ei velidg spennande rute i Fjell og Vidde om «Norge på tvers». Denne ruta var vi tre stk. frå Ålgård i Rogaland som gjekk no i palmehelga. Tok buss frå Hell til Væktarstua i Tydal, og gjekk om Skarddøra til svenskegrensa 27. mars. Gjekk ruta som beskrevet, og var på badestranda onsdag ettermiddag 31. mars.

Dette var ein fantastisk tur, med flotte hytter og god mat. Lykke til med eit flott opplegg.

John-Olav Minde

4 Spreke damer går «Norge på tvers»

4 Spreke damer går NPT

Ei sprek dame

En torsdag ettermiddag tidlig i august ble vi kjørt inn til svenskegrensa ved Sylsjøen (på svensk heter den Nedalssjøen). Glade, spente og oppstemte vandret vi denne ettermiddagen bare 5,3 km etter TTs røde merker til Nedalshytta. Her fikk vi rom for fjellvandrere med hund- vi hadde med oss to. Godt tilrettelagt!

Å gå til dekket bord for oss damer er uvant, men veldig godt! Starten på expeditionen var i gang! Etter smøring av nistepakke og en god frokost, vandret vi i vei dagen etter i småregn og litt skodde i Sylmassivet. Over fjellet lettet været litt, og vi kunne se den flotte Syltoppen! Etter mye regn i Trøndelag denne sommeren var det våte stier og trasseer. Godt humør og god form gjør vandringen lettere! Sekkene var heller ikke så tunge, siden vi bar bare på vann, nistepakke og nødvendig utstyr for øvrig. All mat kunne vi kjøpe på hyttene. Vi hadde kjøpt full pakke- expedisjonspasset 1, med registreringskort og verdikuponger for kost og losji på tre betjente hytter og losji på de ubetejente hyttene.

Bekkene var blitt til store elver, med strie strømmer, og det ga noen spennende utfordringer! Vi greide alle å komme oss over uten å falle i vannet, glatt som det var! Ved ankomst Storerikvollen ble vi tatt imot av mange Islandshester og turfolk. Her skulle også feires bryllup! Store lavvoer omkranset vollen, og mange små telt for overnatting lå i en klynge overfor hytta.

TTs merkede løyper tok oss videre til Ramsjøhytta, som ligger vakkert til ved Ramsjøen. Her var det mye folk, men vi var også her heldige med at det var bare vi som hadde med hunder. Langs vår vandring finner vi sopp og multer, men det får stå, da vi har andre ting å bære på…

Opp Ramskaret og over fjellet ned til Schulzhytta er det flott natur med Rolta i hissig og strie strømmer pga alt regnet i sommer. Da er det godt å finne ei stødig bru! God service og servering også på denne trivelige hytta som hadde fått ny hovedinngang siden forrige besøk.

I tåkedis og regn fortsatte vi turen mot Prestøyhytta. Vått og vått, glatte partier, og noen fall ble det på oss alle. Et lite ribbeinsbrudd ble det på den ene av oss, men godt humør og pågangsmot er nok motivasjon for å gå videre. Gråvær og skodde lettet, og vi fikk også i dag se den flotte Trøndelagsnaturen på 63º nord. Vi har variert natur fra fjell til fjord!

Tørkerommet på Prestøyhytta ble fullt da vi 4 fikk hengt opp alt vått tøy og våte fjellsko. Heldige var vi som hadde hytta for oss selv. Fra Prestøyhytta gikk turen videre til Kvitfjellhytta. Flere store bekker kom vi oss over uten uhell, men våte ble vi. Nøkkelen til de selvbetjente hyttene kan beskrives som nøkkelen til et godt friluftsliv! Et variert utvalg av hermetikk og tørrmat, tørkerom, gode dyner og masse god ved. Turistforeningens frivillige mannskap gjør en kjempejobb! Takk til dere alle!

Vi hadde bestemt oss for å gå fra fjell til fjord fordi dette kjentes mest fornuftig ut. Veivalget fra Kvitfjellhytta var planlagt (årsak til fra fjell til fjord- valget). Vi gikk over Ertsgårdsfjellet og ned til Ytteråsen. Der fikk vi leie Sanitetsforeningens hytte, som vi visste om. Den ligger ved Fjellset. Hytta kan leies av alle. Herfra valgte vi å gå vei og sti fram til Litlfjellet og videre ned til Flaksjøen. Vi fortsatte videre forbi Øfstivollen over Våttafjellet og ned til Streta i Sorta i Lånke. Et deilig bytte fra fjellsko til joggesko gjorde vandringen på vei og asfalt lettere og bedre. Forbi Berg, Slundgård, Ertsgaard, over Mehlen bro, langs Prestmoen, Værnes kirke og ned til Stjørdal ved fjorden. Med denne siste dagsetappen, ble det mye kortere distanse på grusvei og asfalt.

Godt tilfredse og fornøyde med fantastisk flotte dager ble feiret med pizza og drikke på uterestaurant i sentrum. For at en slik gruppetur skal bli vellykket er det viktig å vise hensyn og omtanke for hverandre. Selv om turistforeningen har merket løypene, er det viktig å holde rede på kart og kompass som fjellvandrer.  Takket være god form, godt humør og omsorg for hverandre, greide vi 4 damer over 60 å gjennomføre Expedition «Norge på tvers», 63º nord.

Nå planlegger vi å ta samme tur på ski til våren!

4 Spreke Damer

Del artikkel:
Del på e-post

Se også

Bli frivillig
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.